Sabtu, 04 Februari 2012

10 Tips menjadi pekerja yang cemerlang

10 TIPS MENJADI PEKERJA YANG CEMERLANG

Quote:
Spoiler for Image:

Quote:
Sedikit tips untuk pekerja yang sudah lama bekerja tak terkecuali yang baru mau mulai kerja ataupun yang tak kerja lagi dan akan kerja nanti.:-D. Tips untuk jadi seorang pekerja yang cemerlang dan disayangi bos(bukan bercinta dengan bos). Tengok 10 tips yang ada kat bawah :


Spoiler for 1. Beyond Expectation:
1. Beyond Expectation : Maksudnya mesti buat lebih dari apa yang bos minta. Contohnya sesuatu tugas dari bos yang harus diselesaikan besok, sebaiknya siapkan tugas itu hari ini .


Spoiler for 2. Tahu apa kemahuan bos:
2. Tau apa kemauan bos : Kita harus/patut tahu sifat ataupun kemauan dan style bos kita, kemudian kita sesuaikan dengan diri kita.


Spoiler for 3. Tiada istilah Yes Bos !:
3. Tiada istilah Yes Bos ! : Maksudnya walaupun kita mesti hormat sama bos kita, tetapi dalam sesuatu keadaan dan situasi kita mesti berkata "tidak" dan haruslah memberi jawapan/alasan yg konkrit untuk menyokong pendapat itu. Sometimes bos suka orang yang model begini... Bos akan tahu kita berpendirian, berani dan berfikir sebelum bertindak.


Spoiler for 4. Berani untuk berbicara:
4. Berani untuk berbicara : So speak up!!! Tapi pastikan apa yang kita akan bicarakan berdasarkan pemikiran kita. Jangan terlalu diam bila bermesyuarat bersama bos. Lontaran idea-idea yang bernas.


Spoiler for 5. Bos juga manusia biasa:
5. Bos juga manusia biasa : kadang-kadang dia perlu teman. Luangkan waktu sesekali bersama bos. Dengan ini, kita lebih dapat peluang untuk mengetahui dengan lebih dekat personaliti dan gaya bos kita.


Spoiler for 6. Kalau bos marah:
6. Kalau bos marah : jangan kita pun sibuk untuk mempertahankan diri mengatakan kita tak bersalah. Ingat cara ini tidak akan berhasil. Biar bos marah dulu, kita dengar saja. Bila selesai baru kita terangkan situasi sebenarnya.


Spoiler for 7. Jangan suka menipu:
7. Jangan suka menipu : Bos suka orang yang jujur. Sekali dia tak percayakan kita, jurang yang lebih besar akan terwujud antara kita dan bos.


Spoiler for 8. Jangan mengeluh:
8. Jangan mengeluh jika diberi sesuatu tugas : Berfikir positif. Hanya bos yang tahu kebolehan dan X factor yang ada pada kita. Jadi,anggaplah tugas itu sebagai satu penghargaan dan belajar sesuatu yang baru.


Spoiler for 9. Harus Rajin:
9. Harus Rajin : be smart dan mempunyai sense of urgency.


Spoiler for 10. Sentiasa senyum:
10. Sentiasa senyum : Ingat semua orang ada masalah di dunia ini. Kalau kita berselisih faham dengan bos, jangan terlalu panik . Sabar.... Tarik nafas panjang-panjang..Telan panadol 2 Tablet .... Esok pagi pergi kerja mulailah dengan senyuman. tapi jangan senyum-senyum sendiri yaa gan , nanti di kira gila

Tidak ada komentar:

Posting Komentar